StrongFit Seminar gemist?

Dit moet je weten!

Mirjam gaf in oktober en november een twee-daagse StrongFit seminar. De principes, filosofie en de impact van StrongFit op training en het dagelijks leven kwamen aan bod. Heb je hem gemist? Niet getreurd! We zetten de belangrijkste principes voor je op een rij.

Wat is strongfit

Het is belangrijk om te begrijpen dat StrongFit geen les methode is. Het is een overkoepelende naam voor een set principes die toepasbaar zijn op zo’n beetje alles in het leven, dus ook op sport en hoe we bewegen.

De filosofie is gebaseerd op constante groei en verbetering, het krijgen van begrip over het menselijk lichaam en hoe het beweegt. Want begrijp je hoe het lichaam werkt, dan kan je het met meer gemak optimaliseren. StrongFit maakt je daarom béter in Crossfit want het maakt je béter in bewegen! Je kan StrongFit zien als ‘aanvulling op’ in plaats van ‘vervanging van’ WOD’s en ander sporten. 

De principes

De principes van StrongFit zijn niet in een notendop uit te leggen. Simpelweg omdat het lichaam een slimme en complexe machine is. Hieronder lees je in het kort de thema’s die aan bod komen in de seminar;

Het zenuwstelsel 
Je leert meer over de werking van het zenuwstelsel. Onbewuste processen worden aangestuurd vanuit de hersenen, waaronder onze reactie op stressvolle situaties. Het sympatische zenuwstelsel brengt ons lichaam in de vecht/vlucht reactie. Een staat waarin spierspanning toeneemt, de hartslag versnelt, ademhaling omhoog gaat en de bloeddruk stijgt: kortom, een staat waarin het lichaam zich paraat maakt om te overleven. Het para-sympathische zenuwstelsel is de rem en zorgt ervoor dat de hartslag en ademhaling dalen, doorbloeding verbetert en de spijsvertering weer op gang komt. Kortom; een staat van rust en ontspanning. In het dagelijks leven en tijdens workouts, wisselen we continu tussen deze twee staten.

Ademhaling
Je ervaart welke ademhaling hoort bij de overlevingsmodus, de vecht/vlucht reactie. En hoe je ademhaling kan inzetten om deze staat te beïnvloeden. Effectief voor in een work-out en tegelijkertijd toepasbaar in stressvolle situaties in het dagelijks leven. Want, we willen geen overproductie van stress hormonen, dat heeft nadelige gevolgen en breekt het lichaam op lange termijn af.

Bewegingspatronen en spierspanning
Je krijgt inzicht in welke bewegingspatronen er zijn en welke spiergroepen worden gebruikt per patroon. De begrippen internal en external torque heb je vast wel eens voorbij horen komen. Welke spieren gebruik je wanneer? En wat zegt dit over in welke staat het lichaam verkeert? 

Kort samengevat, prikkels van buitenaf hebben invloed op hoe ons lichaam functioneert. Het zenuwstelsel, de ademhaling en spierspanning staan allen met elkaar in verbinding. StrongFit leert je hoe wij invloed kunnen uitoefenen op dit systeem. Hoe wij zelf de regie kunnen nemen en kiezen hoe we reageren op externe factoren. Zo kan je het uiterste uit jezelf halen in workouts. En daarnaast pluk je er de vruchten van in stressvolle situaties in het dagelijks leven. 

Een win-win situatie!

Wil jij bij het volgende StrongFit event zijn? Check dan de event pagina.

 


Misschien ook interessant om te lezen

Ontbijt favoriet - Banana pancakes
Zin in een flinke stapel eiwitrijke banana pancakes?
Tips voor ritme en thuiswerken
Hoe houd je ritme als alles ineens verandert? We delen onze tips!
arrow_upward