Mirjam experimenteert

60 minuten roeien, wat doet het met je?

Volgens Julien Pineau, de man achter StrongFit, is een goede coach iemand die op onderzoek uit gaat en experimenteert om te voelen wat er fysiek en mentaal in het lichaam gebeurt. 

Mirjam nam de proef op de som en ging de uitdaging aan door 60 minuten te roeien. Haar ervaring lees je hier!

Hoe het begon
In een StrongFit meeting kregen we de uitdaging om 2 kilometer te roeien zonder data. Geen klok, snelheid of afstand. De opdracht was simpel; adem in- en uit door de neus en ervaar wat er gebeurt.

De eerste paar minuten waren zoeken en vechten tegelijk. Gedachten kwamen omhoog ‘vind ik dit wel fijn, wil ik dit wel doen?’ Na verloop van tijd kon ik me beter focussen op mijn ademhaling en kwam ik in een soort trance. Ik was niet meer bezig met hoe hard ik ging of hoe ver ik was. Ik kon alleen maar roeien en al snel zat het erop. 

Van 2 km naar 60 minuten roeien
Na 2 km wilde ik verder experimenteren. Ik zag namelijk vaak op tegen workouts met cardio. Laat me vier uur fietsen, dat houd ik prima vol. En zoals jullie weten, vind ik het verplaatsen van zwaar gewicht prachtig. Maar met cardio workouts van 5 tot 20 minuten heb ik meer moeite. Om fitter te worden moet je soms dingen doen die je niet leuk vindt en juist trainen in het energie systeem waar je moeite mee hebt. Dus daagde ik mezelf op een zomerse dag uit! 

Van weerstand naar flow
Ik zette de roeier buiten en deed de klok aan. Verder geen data, geen muziek. Het was warm dus had ik mijn schoenen uitgedaan. Geen handige zet want na een paar minuten stonden de blaren al op mijn voeten. Toch was opgeven geen optie, ik had me voorgenomen om te experimenteren dus ik ging door. 

Een uur is lang en ik had alle tijd om na te denken. In het begin was er geen vuiltje aan de lucht, maar na een tijdje, ik weet niet hoelang (gebrek aan data!), kwam de weerstand omhoog: ’Waarom ben ik dit gaan doen?’, ‘ik wil dit niet’, ‘ik wil stoppen!’ Ik kreeg pijntjes, in mijn armen, benen en billen. Je bent toch constant energie aan het leveren. Doordat alle data wordt weggenomen, kon ik alleen maar focussen op het onder controle houden van mijn ademhaling, hartslag en mijn gedachten. 

En.. na verloop van tijd kwam er een mentale schakeling. De gedachten maakten plaats voor positieve gedachten: ’Dit is wat ik wil, ik wil door roeien.’ Ik kwam in een soort flow en na deze schakeling was het uur zo voorbij. 

De benefits
Ik heb tegenwoordig meer plezier in cardio workouts en zie er niet meer tegen op. Doordat ik door mijn neus in- en uit adem, komt mijn lichaam niet in een te diepe vlucht stand, dus de weerstand houd ik onder controle. Hierdoor blijf ik mentaal aanwezig. Door op deze manier te ademen, kan je fysiek niet te hard kan gaan. Hierdoor zet je het lichaam efficiënter in en kan je continu kracht leveren. 

Door het experiment weet ik beter hoe ik mijn energie kan verdelen en hoe ik zowel fysiek als mentaal bij mezelf kan blijven. Normaal gesproken vond ik dat ik een bepaald tempo moest vasthouden. Deze verwachtingen lagen hoger dan wat ik daadwerkelijk aan kon. Nu luister ik eerder naar mijn lichaam in plaats van mijn verwachtingen gebaseerd op data. Dat is duurzamer en leuker trainen. Ik ga misschien minder hard dan ik zou doen als ik door mijn mond zou ademen, maar ik heb meer plezier in roeien/cardio en daardoor kan ik meer volume maken en dus uiteindelijk meer trainen.

Een jaar geleden zou ik tegen mezelf hebben gezegd dat ik gek geworden was: 1 uur roeien! 

Maar ik heb het gedaan en mezelf overtroffen. Al met al, een experiment met een positieve uitkomst!

Wil jij ook experimenteren? 

  • Start klein en maak jezelf niet meteen helemaal gek. Begin een tijdje met het experimenteren met je ademhaling: eerst in door de neus en uit door de mond. 
  • Leg de nadruk op hoe je je voelt ná een workout, in plaats van direct naar de resultaten te kijken. Voel je fysiek verschil? En hoe zijn je gedachten?
  • Denk na over wat je fysiek en mentaal wil bereiken, welk doel heb je voor ogen? Gaat het om duurzaam bewegen of is het doel gebaseerd op data en scoren?  


Deel je ervaringen als jij gaat experimenteren, wij zijn benieuwd!


Misschien ook interessant om te lezen

Dagelijkse routines
Een checklist die je helpt bij het ontwikkelen van gezonde gewoontes
StrongFit Seminar gemist? Dit moet je weten!
Mirjam gaf in oktober een twee-daagse StrongFit seminar. De principes, filosofie en de impact van StrongFit op training en het dagelijks leven kwamen aan bod. Heb je hem gemist? Niet getreurd! We zetten de belangrijkste principes voor je op een rij. Mirjam gaf in oktober een twee-daagse StrongFit seminar. De principes, filosofie en de impact van StrongFit op training en het dagelijks leven kwamen aan bod. Heb je hem gemist? Niet getreurd! We zetten de belangrijkste principes voor je op een rij.
Lusteloos, moe of geen zin
Met deze praktische tip kom je weer in beweging!
arrow_upward